مشاهیر دنیای رمزارزمقالات

آشنایی با شخصیت مرموز ساتوشی ناکاموتو

نکته جالب درباره این مقاله این است که حتی اگر تا اخر مقاله را هم بخوانید، به جواب سوالتان نخواهید رسید. چون که نه تنها ما، بلکه دنیا از هویت اصلی این نابغه پشت بیت کوین خبر ندارد. همه صحبت ها اطراف ساتوشی ناکاموتو حدس و گمانی بیش نیست. که البته ما با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

satoshi-bitcoin-btc-creator
اسم به انگلیسیSatoshi Nakamoto
محل تولدژاپن (تایید نشده)
تاریخ تولد5 آپریل 1975، 46 سال (تایید نشده)
علت شهرت اختراع بیت کوین، پیاده سازی اولین بلاک چین

ساتوشی ناکاموتو کیست؟


تاریخچه بیت‌کوین، به عنوان مشهورترین رمزارزِ جهان، چندان طولانی نیست، اما در مقابل، بسیار رمزآلود است. بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۸ میلادی، با انتشار مقاله‌ای از سوی «ساتوشی ناکاموتو»، معرفی شد، فردی که ادعا می شد ژاپنی است، متولد سال ۱۹۷۵ میلادی است و اکنون ۴۶ سال دارد.

ساتوشی ناکاموتو بیشتر نام مستعاری است که توسط فرد یا افرادی استفاده شده که ترجیح می دهند تحت نام مستعار فعالیت کنند. ساتوشی ناکاموتو که بیت کوین را توسعه داده، وایت پیپر بیت کوین را تألیف کرده و بلاک چین بیت کوین را ایجاد و به کار گرفته است. به عنوان بخشی از پیاده سازی، ناکاموتو همچنین اولین پایگاه داده بلاک چین را طراحی کرد. ناکاموتو تا دسامبر 2010 در توسعه بیت کوین فعال بود. افراد زیادی ادعا کرده اند یا ادعا شده که ناکاموتو هستند.


فرضیات موجود درباره ساتوشی ناکاموتو


ناکاموتو بعد از هر جمله، بدون استثنا دو بار فاصله اضافه می‌کرد. این عادت نسبتا عجیب و قدیمی معمولا در مشاغل نظامی و دانشگاهیان و همه افرادی دیده می‌شود که عادت داشته‌اند از ماشین تایپ استفاده کنند و باعث می‌شود سن ساتوشی را بیش از ۵۰ سال تخمین زد.

علاوه‌بر این موضوع، شواهدی مانند املای پایان کلماتی همچون Analyse و Organise که با ise به‌جای ize نوشته شده، استفاده از املای انگلیسی کلماتی مانند Colour و Neighbor و نحوه استفاده ناکاموتو از واژه‌ Bloody (کلمه‌ای پرکاربرد مختص بریتانیایی‌ها) باعث تقویت این فرضیه می‌شوند. به‌احتمال زیاد نه‌تنها او بریتانیایی بوده؛ بلکه هنگام کار روی بیت‌ کوین در لندن زندگی می‌کرده است. این تحقیق مدرک کاملا معتبری درباره محل سکونت ساتوشی ناکاموتو یا اصلیت او ارائه نمی‌دهد؛ اما استدلالی قوی درباره محل زندگی او ارائه می‌کند.


ناکاموتو کجاست و چقدر بیت کوین در اختیار دارد ؟


تا سال ۲۰۱۰، ساتوشی ناکاموتو همچنان از کودکِ سرچشمه گرفته از نبوغ خود حمایت می‌کرد و در جریان اصلاحِ کدنویسی اولیه هم فعال بود. با این همه، از همان سال به بعد، این نابغه مرموز ناپدید شد. و کسی نمی‌داند حالا ناکاموتو کجاست یا شخصا چقدر بیت‌کوین در اختیار دارد.

سر و کله خالق بیت‌کوین عملا دیگر جایی پیدا نشده و ردپایی هم از او مشاهده نمی‌شود. تا پیش از سال ۲۰۱۲، گاهی اظهارنظرهایی از ساتوشی ناکاموتو این سو و آن سو منتشر می‌شد، اظهارنظرهایی که عمدتا در مورد نظام بانکداری بودند. با این همه، حالا حتی همین حضور کم‌رنگ در دنیای رسانه و فضای آنلاین هم از بین رفته است.


چه کسی می تواند ساتوشی باشد ؟


این سوال به نظر عاقلانه تر می رسد. کسانی هستند که فکر می‌کنند ساتوشی ناکاموتو در واقع یک نام مستعار برای یک تیم است، تیمی که بیت‌کوین را ایجاد کرده‌اند و بعد، پشت هویتِ یک نامِ خیالی پنهان شده‌اند. خیلی‌ها می‌گویند شاید اصلا بیت‌کوین منشا ژاپنی نداشته باشد و جایی در آمریکا طراحی شده باشد.پس با این شروع می کنیم که چه کسانی ادعا شده یا ادعا کرده اند که ساتوشی هستند. چهره ای که بیشتر همه با بیت کوین گره خورده است، یک فرد ژاپنی_آمریکایی است.

دوریان ناکاموتو

آیا دوریان ناکاموتو همان ساتوشی ناکاموتو است ؟
چهره ای که بیشتر همه با بیت کوین گره خورده، فیزیک‌دانِ ژاپنی-آمریکایی، دوریان ناکاموتو

 در سال ۲۰۱۴ میلادی، نشریه نیوزویک، یک فیزیک‌دانِ ژاپنی-آمریکایی به نام دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) را به‌عنوان مردِ پشت پرده بیت‌کوین معرفی کرد.

به‌گفته تایمز، او تنها ازطریق ایمیل و فروم بیت کوین با سایر کاربرها ارتباط برقرار می‌کرد و به ملاقات حضوری یا استفاده از تلفن علاقه‌ای نداشت. شباهت‌های دوریان ناکاموتو با چیزی که رسانه‌های تشنه اطلاعات می‌خواستند، کم نبود: مردی ژاپنی‌الاصل با نام خانوادگیِ مشابه که در آمریکا زندگی می‌کرد، چهره‌اش به پرفسورهایِ دیوانه فیلم‌ها بی‌شباهت نبود و تا حدی هم گوشه‌گیر به نظر می‌رسید. دوریان ناکاموتو اما با قاطعیت این موضوع را رد کرد.

پاول سولوتچی کالدر لرو (Paul Calder Le Roux)

پاول لرو رئیس یکی از بزرگترین کارتل های قاچاق مواد مخدر و یکی از نوابغ تبهکار دنیا بود که تسلط کامل به زبان برنامه نویسی ++C داشت . نام او زمانی بر سر زبان افتاد که لینک صفحه وکیپدیای وی در اسناد دادگاهی کریگ استون رایت پیدا شد .

در یکی از مدارک پیدا شده نام مستعار پاول لرو سالتوشی نوشته شده است که برخی باور دارند همان ساتوشی ناکاموتو است
پاول لرو

بر اساس آنچه در صفحه ویکی‌پدیای پاول نوشته شده است، این مرد زندگی پرماجرا و شگفت‌انگیزی داشته، که شامل قاچاق طلا، استخراج فلزات گران‌بها، کار با چوب، معاملات زمین، قاچاق مواد مخدر و اسلحه، پولشویی، ترور، و البته ساخت نرم افزارهای حیرت‌انگیز رمزگذاری بوده.

وی سازنده نرم‌افزارهای رمزنگاری E4M و TrueCrypt است و نوشته های وی شباهت بسیار زیادی به ساتوشی ناکاماتو دارد به طوری که در نوشته‌های هر دو نفر واژه‌ها، غلط‌ها و تکیه‌کلام‌های یکسان دیده می‌شد مثل : “analyse, colour, defence, bloody, hard.”

ساتوشی ناکاموتو در اوایل سال ۲۰۱۱ ناپدید شد تا به گفته خودش “به چیزهای دیگری بپردازد” تقریبا در همان زمان لرو هم از توسعه نرم‌افزار خود دست کشید و بیشتر به کار مواد مخدر پرداخت، در این مدت او با شرکت RX limited به تجارت غیر قانونی دارو مشغول بود و به تدریج فعالیت این شرکت توسط ایالات متحده محدود شد.

در صفحه ویکی‌پدیای لرو نوشته شده : “حدود سال ۲۰۱۱ لرو، به تدریج ناپدید شد، و زمانی که مقامات آمریکایی دفاتر او را می‌بستند هیچ یک از کارکنان او محل سکونتش را نمی‌دانستند، و همین زمان بود که او به ریودوژانیرو رفت و در آنجا اقامت داشت.”

هم‌زمانی ناپدید شدن این دو، یکی از قوی‌ترین نشانه‌های تقارن بین ساتوشی و لرو است.

گاوین اندرسن (Gavin Andresen)

نفر بعد گاوین اندرسن (Gavin Andresen) است .که ظاهرا در کنار ناکاموتوی ناپدید شده در توسعه بیت‌کوین نقش داشته و به نوعی میراث‌برِ کدِ منبع باز بیت‌کوین هم هست. او یکی دیگر از گزینه‌ها بود، گزینه‌ای که البته خودش اعلام کرد ساتوشی ناکاموتو نیست. اما همچنان نامش با بیت‌کوین گره خورده است.

 گفته می‌شود نوشته‌های آندرسن شباهت زیادی به ناکاموتو دارد و زمانی‌که ناکاموتو پروژه را ترک کرد، وی “نگه‌دارنده اصلی” کد بیت کوین شد. برخی فکر می‌کنند ناکاموتو پروژه را ترک نکرد؛ بلکه آندرسن فقط هویت دوگانه خود را کنار گذاشت. دانش آندرسن درباره بیت کوین بسیار عمیق است. به‌گفته‌ی گوین اندرسن، ساتوشی پس از آن ارتباطش را با وی قطع کرد که فهمید وی گفتگویی با سازمان سیا داشته است. البته این موضوع فقط در مورد اندرسن صادق نیست و از آن پس ناکاموتو ارتباط خود را با تیم رهبری بیت کوین قطع کرد.

گوین اندرسن اعلام کرده که برای ادای توضیحاتی در خصوص بیت کوین به سازمان سیا و گفت‌وگو با مسئولان این نهاد امنیتی دعوت شده بود و ساتوشی با اطلاع از این موضوع، دیگر به سراغ بیت کوین نیامده است. گوین آندرسن، تمام‌وقت در گروه حمایت از بنیاد بیت کوین کار می‌کرد و ازطریق وب‌سایت خود اظهار کرد این تصور “برداشتی اشتباه” است که افراد فعال در سال‌های اولیه بیت کوین به‌طرز افسانه‌ای ثروتمند هستند. آندرسن ناکاموتو بودن را انکار می‌کند و دیگر توسعه‌دهندگان پروژه نیز این گفته را تأیید می‌کنند.

کریگ استیون رایت

۱۷ آذر ۱۳۹۴ (۸ دسامبر ۲۰۱۵)، وایرد (Wired) نوشت که کریگ استیون رایت استرالیایی یا بیت کوین را اختراع کرده یا حقه‌بازی است که خیلی دلش می‌خواهد ما این موضوع را باور کنیم. کریگ رایت حساب توییتر خود را حذف کرد و نه او و نه همسر سابقش به سؤالات مطبوعاتی پاسخی ندادند. همان روز، گیزمودو (Gizmodo) داستانی با این ادعا منتشر کرد. که ظاهرا هکری به حساب‌های ایمیل رایت دست یافته و مشخص شده است که ساتوشی ناکاموتو نامی مستعار مشترک برای کریگ استیون رایت و دیوید کلیمن، تحلیلگر قانونی است که سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) درگذشته است. جو ماتونیس، مدیر سابق بنیاد بیت کوین و گَوین اندرسون، توسعه‌دهنده بیت کوین و ایان گریگ، رمزگذار، از ادعای رایت پشتیبانی کردند.

کریگ استیون رایت یک ساتوشی ناکاموتو کلاهبردار
کریگ استیون رایت

تعدادی از ترویج‌دهنده‌های برجسته بیت کوین با این گزارش‌ها قانع نشدند و این احتمال مطرح شد که شواهد ارائه‌شده حقه‌بازی بیشتر نبوده است که وایرد نیز این احتمال را تأیید کرد. پیتر تاد، توسعه‌دهنده بیت کوین، گفت پست وبلاگ رایت حاوی هیچ شواهدی بر رمزنگاری نیست. جف گارزیک، توسعه‌دهنده دیگر بیت کوین، نیز تأیید کرد شواهد و مدارک عمومی ارائه‌شده رایت هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند و نهایتا محقق امنیتی، دن کامینسکی، نتیجه‌گیری کرد ادعای رایت چیزی جز «کلاه‌برداری عمدی» نبوده است.

می ۲۰۱۹، رایت با استناد به قانون افترای انگلستان از افرادی که منکر مخترع بیت کوین بودن او شدند و او را کلاه‌بردار خواندند، شکایت کرد. همان سال، رایت حق چاپ وایت پیپر بیت کوین و کد نسخه ۰.۱ آن را در ایالات متحده برای خود ثبت کرد. اعضای تیم او این ثبت را نشانه به‌رسمیت‌شناختن رایت به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو عنوان کردند. بعدتر، دفتر حق چاپ ایالات متحده با انتشار بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که این ادعا درست نیست!

ایلان ماسک

در این میان، یکی از خبرسازترین موضوعات مرتبط با بیت‌کوین، حمایت «ایلان ماسک»، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی از بیت‌کوین بود. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا است. که حتی در دنیای ابرثروتمندانِ جهان هم شخصیت عجیب و غریبی به حساب می‌آید.

چندی پیش، او به اندازه ۱٫۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خرید و اعلام کرد که تسلا بخشی از تراکنش‌های مالی خود را با بیت‌کوین انجام خواهد داد. همین موضوع، ناگهان به جهشِ کم‌سابقه‌ای در قیمت بیت‌کوین انجامید و توجه‌ها به ایلان ماسک هم همپای آن بالا رفت.

جنجالی ترین ساتوشی ناکاموتوی جهان

چندی بعد، جاستین سان (Justin Sun) بنیان‌گذار رمزارز ترون (TRON) مدعی شد که ایلان ماسک و ساتوشی ناکاموتو در واقع یک نفر هستند. سان در صفحه توئیتری خود نوشت: «ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو است.»

واکنشِ مردِ عجیبِ دنیای فناوری، به اندازه شخصیتش عجیب بود. ایلان ماسک در ابتدا این موضوع را به کل انکار کرد. و کمی بعد هم گفت که به دلیل مخاطرات محیط‌زیستیِ ناشی از تولید بیت‌کوین، همچون مصرف بالایِ برق در هنگام استخراج این رمزارز، دیگر از بیت‌کوین استفاده نمی‌کند. بیت‌کوین با این اقدام ایلان ماسک، نزولی قابل توجه را تجربه کرد.

طرفداران بیت‌کوین، از خیانت مدیرعامل تسلا به بیت‌کوین انتقاد کردند. و البته کمی بعد، تقریبا همه مطمئن شدند که «ایلان ماسک» نمی‌تواند ساتوشی ناکاموتو باشد. چرا که اگر بود، نوجوان ۱۳ ساله‌اش را به دست خودش نمی‌کشت.

شینیچی موچیزوکی (Shinichi Mochizuki)

موچیزوکی که فرزند ازدواجی بین‌المللی بود. در پنج‌سالگی به‌همراه خانواده‌اش از ژاپن به ایالات متحده مهاجرت کرد. و در شانزده‌سالگی از آکادمی فیلیپس اکستر در نیوهمشایر فارغ التحصیل شد. بعد از آن مدرک لیسانس و دکتری خود را از دانشگاه پرینستون در رشته ریاضیات گرفت. و بعد از دو سال تدریس در هاروارد، در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) به ژاپن بازگشت. موچیزوکی در‌حال‌حاضر استادتمام دانشگاه معتبر کیوتو در ژاپن است.علاوه‌بر داشتن اصل‌و‌نسب ژاپنی، شینیچی موچیزوکی انگلیسی را به‌خوبی می‌دانست و شخصیتی خجالتی و پرتلاش داشت

معمولا ریاضی‌دانان یافته‌هایشان را با همکارانشان مطرح و سپس آن‌ها را منتشر می‌کنند. اما موچیزوکی رفتاری غیر‌متعارف داشت و از به‌اشتراک‌گذاشتن مطالبش قبل از انتشار و سخنرانی درباره آن‌ها امتناع می‌کرد. دقیقا مانند بیت کوین که در بدو تولد با دقت به‌عنوان موجودی بیگانه در گوشه‌های مبهم اینترنت رها شده بود. موچیزوکی بمبی در زمینه ریاضیات رها و عقب‌نشینی کرده بود. او اصطلاحات خاصش را در بیش از یک دهه تحقیق جداگانه ایجاد کرده بود. که حتی ریاضی‌دانان دیگر نمی‌توانستند تجزیه‌و‌تحلیلشان کنند.

اگرچه شواهد پذیرفتنی و به‌اعتقاد من قانع‌کننده است، به‌قطع نمی‌توان گفت موچيزروکی همان ناکاموتو است.

نلسون

افراد دیگری هم بوده که ادعا شده ساتوشی هستند. ولی ما با این اطلاعات به حتم نخواهیم دانست که چهره واقعی پشت بیت کوین کیست.نظریه ساده دیگری نیز وجود دارد که مدعی‌ است ناکاموتو مدتی بعد از اختراع بیت کوین درگذشته. ازاین‌رو در مدت یازده سال، نشانه‌ای از حضورش نیافته‌ایم.


ناکاموتو واقعی چگونه می‌تواند هویت خود را ثابت کند؟


  • می‌تواند از PGP خود استفاده کند.

امضای آنلاین یا همان PGP برنامه رمزگذاری منحصر‌به‌فردی است که با نام کاربری شخص مرتبط است. ناکاموتو واقعی می‌تواند آن را به پستی یا پیامی ضمیمه کند تا هویتش آشکار شود.

  • می‌تواند دارایی بیت کوین خود را جابه‌جا کند.

تصور می‌شود ثروت ناکاموتو بیش از یک‌میلیون بیت کوین (معادل بیش از یک‌میلیارد دلار) باشد. ازنظر تئوری، ناکاموتو می‌تواند آن‌ها را به آدرس دیگری منتقل کند.


حرف آخر


ساتوشی ناکاموتو خالق پادشاه رمز ارز بیت کوین، در سال 2008 وایت پیپر این ارز دیجیتال را منتشر کرد، بعد از گذشت 2 سال، ساتوشی ناکاموتو از توسعه رمزارز بیت کوین کنار رفت و در دسامبر سال 2010 میلادی مسئولیت ها را گوین اندرسون به صورت داوطلبانه برعهده گرفت. هیچ شخصی در دنیا ساتوشی ناکاموتو را نمی شناسد.و هم اکنون اختراع او یکی از پرسودترین سرمایه ها محسوب می شود. با اینکه ساتوشی از این عرصه به خواست خود کنار رفت، اما بیت کوین اینجاست که بماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا